Kui Jüri gümnaasiumi õpilased septembri esimesel päeval kooli tulevad, on sealne ümbrus märkimisväärselt muutunud. Koos Laste tänava rekonstrueerimisega ajakohastatakse ka Rae valla suurima kooli esist platsi.
Rae valla peaarhitekti Siim Orava sõnul on Jüri gümnaasiumi mitmel korral laiendatud, kuid õppehoone esisele pole seejuures piisavalt tähelepanu pööratud. „Algselt oli kooli ees õpetajate autodele mõeldud parkla. Juurdeehituse käigus parkla kaotati, kuid vana asfalt jäi maha. Praegu võib platsil kohata märke erinevatest ajastutest,“ selgitab Orav.
Laste tänavast saab 21. sajandi tänav
Eskiislahenduse tegid OÜ Väli maastikuarhitektid Kristian ja Kadi Nigul. Kui õpilased suvepuhkusele lähevad, alustatakse mürarikkamate töödega. Suurem ehitus saab valmis septembri alguseks, sügiseks jäävad veel haljastustööd. Ka juuresolevalt pildilt saab näha, et uus kooli esine sobitub paremini ümbritsevasse keskkonda.
Multifunktsionaalne ala pakub kevadest sügiseni tegevust ka koolivälisel ajal. Näiteks saab puhkeala kollakates toonides diagonaalsetel pindadel jalga puhata või sõita tõukeratta, rula ja jalgrattaga. Vahetundide ajal on võimalus mõtteid mujale viia betoonist lauatenniselaudadel pinksi tagudes või maa sisse paigaldatud statsionaarsel, pehmendustega batuudil end välja elades. Sitkust ja jõudu saab arendada köitel rippudes. „Tegemist on huvitava ning mujal Euroopas kasutatud maastikuarhitektuurse elemendiga – tuules õõtsuvad köied tekitavad omapärase visuaalse tausta ning liikumise väljakule,“ lisab Orav.
Kooli ette rajatakse bussiootepaviljonid nii, et ühtegi olemasolevat puud maha ei võeta. Maapind on kaetud erinevate materjalidega nagu asfalt, kiviparkett ja tartaan. Silma riivava elektri alajaamale on soov anda uus välimus tänavakunstnike abiga. Selle kohta käivad läbirääkimised Elektrileviga.
Praegusel kujul pole Laste tänaval liiklemine kõige turvalisem ja mugavam. Et piirkonnas, kus liigub palju alaealisi, õnnetusi ei juhtuks, rajatakse Aruküla tee poolsesse otsa ohutussaar ja liiklust rahustav šikaan. „Tahame, et jalakäijad ja jalgratturid oleksid sellel lõigul selgelt eelisseisundis. Soovime teha Laste tänavast 21. sajandi tänava, mida teistele eeskujuks tuua. Viime autod ja jalakäijad üksteisest võimalikult kaugele, et tänaval oleks mugav ja rahulik liigelda. Sõidu- ja jalgtee vahele tuleb haljasriba koos kõrghaljastusega. Tänaste valgustuspostide asemele tulevad osaliselt metallist ja puidust mastid koos LED-valgustitega. Kõnnitee kaetakse sillutuskiviga,“ kirjeldab Orav.
Laste ja Võsa tänava ristmikule ringtee
Jüri raamatukogu juurest kaob nn kammparkla, kust praegu sõiduteele tagurdatakse, ning asemele tulevad külgtaskutega parkimiskohad. Võsukese lasteaia juures asuva Laste ja Võsa tänava ristumiskohale tuleb ringtee, mille üks ülesanne on liiklust rahustada. Ringtee kõrvale tuleb ülekäigurada, et tammikust tulijatel oleks ohutum teed ületada ning kooli, lasteaeda või spordihoonesse minna.
1100 õpilasega Jüri gümnaasiumi direktor Maria Tiro ütleb, et kõige suurem on kooli ümbruses liikluskoormus hommikul ja pärastlõunal. „Praegu pole hoone ümbruses piisavalt parkimiskohti ning seetõttu tekivad tipptunnil ummikud. Ümberehituse käigus on liikluskorraldus paremini läbi mõeldud. Paviljoni tulekuga muutub mugavamaks ka bussi ootamine,“ sõnab Tiro.
Andres Kalvik
3D-joonis uuenenud Jüri gümnaasiumi esisest