Kodugaraažist rahvusvahelisele turule

Jüris tegutsev osaühing Tiptiptap on tõusnud Baltikumi suurimaks mänguväljakute ja skatepark’ide tootjaks ning pälvinud mainekaid auhindu ka kodumaal.

Kui mullu tunnistati Tiptiptap Harjumaa aasta ettevõtteks, siis tänavu jõuti ärikonsultatsiooni- ja audiitorfirma EY Eesti aasta ettevõtja konkursil viie finalisti sekka. Ettevõtte eestvedajateks on kõik see aeg olnud tegevjuht Rasmus Varunov ja administratiivjuht Kadri Klaassen, kes on paar ka eraelus.

Kontoritöölt tootmist juhtima

Põhjus, miks Kadri ja Rasmus mänguatraktsioonide vastu huvi hakkasid tundma, peitus isiklikes vajadustes. Kuraditosin aastat tagasi, kui perre oli oodata esimest last, sooviti koduõuele mänguplatsi, kuid toonased valikud ei tundunud atraktiivsed.

Tallinna Tehnikaülikoolis puidutehnoloogiat õppinud Rasmus kääris käised üles, kutsus appi Standardi omaaegse lastemööblidisaineri Hilda Ostoneni ja töömehe ning üheskoos tehti kodugaraažis valmis esimene liumägi ja vedrukiik. Tooteid tutvustati Jäneda laadal ja saadud tagasiside andis märku, et toodete vastu valitseb laiem huvi.

Alguses tegeleti mänguväljakute tootmisega põhitöö kõrvalt, kuid turvafirmas G4S juristi ja klienditeeninduse juhina töötanud Kadri tõstis varsti käed püsti – sellise koormusega töötamine tähendab kiiret läbipõlemist. Mõne aja pärast jättis Rasmus töö rahvusvahelise ettevõtte turundusjuhina ja pühendus täielikult perefirmale. Tegemist oli tundmatus kohas vette hüppamisega, sest seni peamiselt kontoritööd teinud paaril puudus tootmiskogemus.

Õige pea koliti tootmine garaažist Luigele. Eesti tõukarja keskuse alal hõivati laienedes – tellimusi tuli igast ilmakaarest – ridamisi hooneid, kuid ikka jäi kitsaks. Kannatas ka efektiivsus, sest materjali pidev ühest kohast teise toimetamine oli aja- ja rahamahukas.

Ollakse huvitatud Ida-Euroopa tööjõust

Viis aastat tagasi Jürisse veetorni taga asuvasse hoonesse kolides tundus ruumi olevat maa ja ilm, kuid praeguseks on ka see rendipind väikeseks jäänud. Võimalik, et paari aasta pärast on vaja jälle kolida. „Kahjuks pole me veel sobivat kohta leidnud Rae vallast. Soovime ehitada rätsepatööna uue tehase, mis oleks just meie vajadustele mõeldud. Tahame tõsta efektiivsust, sest tootmiskulu kasvab. Toodete lõpphinda me aga tiheda konkurentsi tõttu tõsta ei saa,“ selgitab Rasmus.

„Me ei tahaks üldse Rae vallast ära minna, sest koostöö omavalitsusjuhtidega on superhea. Luigel me nii suurt tuge ei tunnetanud,“ täiendab Kadri.

Ligi 60 töötajaga Tiptiptap värbab aktiivselt ka uusi inimesi, eriti oodatud on kuldsete kätega tootmisspetsialistid ja paigaldajad. Lisajõudu ootab ka müügiosakond. „Heade inimeste leidmine on suur probleem. Osalesin hiljuti konverentsil, kus uuriti 200 töötajaga firmajuhilt, et kas ta alustaks ka tänasel päeval oma ettevõttega. Vastus oli eitav, sest praegu ta ei leiaks enam nii paljusid töötajaid,“ märgib Rasmus.

Tiptiptapi nimekirjas on viis töötajat Lätist, pilgud on suunatud ka Ukraina ja Valgevene poole. „Idaeurooplased on töökad ja me hea meelega võtame nad vastu,“ lisab Kadri. „Väljastpoolt Euroopat tulevaid inimesi pisut pelgame, sest nende töökultuur võib olla väga erinev.“

Tiptiptapi tootevalikus on ligi 700 erinevat toodet ja arendusosakond tuleb igal aastal välja rohkem kui 50 uue näidisega. „Müüme eelkõige disaini, ohutus ja funktsionaalsus on tänapäeval iseenesestmõistetav. Eriti tundliku kliendigrupi moodustavad arhitektid, kes tahavad omanäolist ja heas mõttes kiiksuga toodet. Arhitektid soovivad tihtipeale urbanistlikke ja hallides toonides mänguväljakuid, mis linnapilti sulanduvad. Lastele meeldivad aga värvid. Just värvid tõmbavad neid mängima, Lego klotsid on ju ka värvilised,“ toob Kadri näite.

Uurin, kuidas täiskasvanud inimesed teavad, millised tooted lastele peale lähevad. „Täpselt ei teagi. Mõnikord saab bestselleriks toode, millesse meie üldse ei uskunud, ja on juhtunud ka nii, et toode, mida meie fänname, ei paku klientidele huvi,“ arutleb Kadri. „Lastele meeldivad atraktsioonid, mis pakuvad adrenaliini ja võimalust end ületada.“

Sihikul Araabia ja Austraalia turg

Et tootevalikut paremini planeerida, telliti mõni aasta tagasi Tallinna ülikooli spordipedagoogika õppetooli lektorilt Marion Piisangilt uurimistöö, mis käsitles lapse arengut mänguväljakul. „Kui täiskasvanud käivad keha arendamas spordi- ja jõusaalides, teevad lapsed sama asja mänguväljakutel. Lapsed pingutavad mänguväljakutel ja nad võtavad ajju salvestatud kogemuse, näiteks tasakaalutunnetuse terveks eluks kaasa. Seetõttu ei tasu teha suurt numbrit sellest, kui laps poomilt alla kukub. Kui see etapp noore inimese elus vahele jääb, võib ta suureks saades hakata kõrgust kartma. Õige mänguväljak on see, kus laps ennast higiseks rahmeldab,“ teab Rasmus.

Tänaseks müüb firma oma tooteid 25 riiki. Eksootilisteks sihtkohtadeks on näiteks Taiwan ja Katar. Ekspordivõimalusi hakati otsima majandussurutise ajal aastatel 2008–2009, kui Eesti-sisesed tellimused hakkasid kokku kuivama. Esmalt alustati koostööd partneriga Soomest, sealt edasi hakkas tellimusi tulema mitmetest ümberkaudsetest riikidest. Praegu läheb kolmandik ekspordist Rootsi, põhiklientuur on mõistagi avalik sektor.

Hiljuti käisid Rasmus ja Kadri tutvumas Araabia ja Austraalia turuga. Ameerika Ühendriikidele praegu tähelepanu ei pöörata, sest seal kehtivad teised standardid ning nende täitmiseks kaasnev pingutus käib hetkel üle jõu.

Euroopas ja Aasias on Tiptiptap teeninud usalduse just kõrge kvaliteediga. Kõik nende tooted on sertifitseeritud Euroopas kehtiva ohutusstandardi järgi. Näide – kui tavapoest koduaeda mõeldud kiik peab testimise käigus vastu pidama 350kilosele raskusele, ei lähe Tiptiptapi samalaadne toode katki ka siis, kui 2735 kilo peale panna.

Ka Rae vallas on Tiptiptap mitmeid mänguväljakuid paigaldanud. Viimastel aastatel näiteks Võsukese ja Aruheina lasteaeda, mida ka külalistele välismaalt uhkusega näidatakse.

Andres Kalvik

 

Foto Andres Kalvik

Osaühingu Tiptiptap tegevjuht Rasmus Varunov ja administratiivjuht Kadri Klaassen peavad klientide usalduse võitmisel määravaks mänguväljakute kõrget kvaliteeti. Kõik tooted on sertifitseeritud Euroopas kehtiva ohutusstandardi järgi.